طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ای
طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ای
آشپزیزندگی

چطور کباب کوبیده با کیفیت درست کنیم – انتخاب گوشت مناسب برای کوبیده

نظرات

کباب کوبیده از محبوب‌ترین کباب‌های ایرانی است که قیمت آن نسبت به بعضی دیگر از کباب‌ها مناسب‌تر است. این کباب از گوشت گوسفند و گاو همراه با پیاز و ادویه مخصوص درست می‌شود. طبق بعضی از روایت‌ها کباب کوبیده برای اولین بار زمان ناصرالدین شاه در ایران درست شده است. از آنجایی که ناصرالدین شاه در اصل، قفقازی بوده نوعی غذای قفقازی وارد ایران شده و بعدها با کمی تغییر تبدیل به کباب کوبیده شده است. کباب کوبیده را معمولا با نان یا پلو می‌خورند و در کنار آن گوجه کبابی، پیاز، سماق، ریحون و دوغ می‌گذارند. نانی که با کباب سرو می‌شود معمولا نان سنگک است که در زیر کباب می‌گذارند و بسیار لذیذ است و طعم و چربی کوبیده را به خود می‌گیرد.

برای تهیه کباب کوبیده خوشمزه و لذیذ با گروه آشپزی نیلز همراه باشید.

چه گوشتی برای کوبیده مناسب است؟

برای تهیه کباب کوبیده از گوشت گوسفند یا ترکیب آن با گوشت گوساله استفاده کنید. توجه داشته باشید که گوشت شما باید کمی چرب باشد که چسبندگی داشته و وا نرود. به همین خاطر نمی‌توان از گوشت خالص گوساله در تهیه کباب کوبیده استفاده کرد. بهترین گوشت برای کوبیده، قلوه‌گاه گوسفند است که می‌توانید آن را با راسته گوساله ترکیب کنید. اگر گوشت شما چربی کمی دارد می‌توانید مقداری دنبه به آن اضافه کنید (۲۰ درصد چربی کافیست). بهتر است برای کباب کوبیده و به طور کلی همه کباب‌ها از گوشت تازه‌ای که فریز نشده استفاده کنید.

جهت خرید و مشاهده انواع کباب ساز و کباب پز اینجا کلیک کنید

چه گوشتی برای کوبیده مناسب است؟

چرا کباب کوبیده سفت می‌شود؟

مهم‌ترین عامل در تهیه یک کباب کوبیده خوشمزه و خوب، نوع گوشت است. اگر کباب شما سفت می‌شود احتمالا گوشت مناسبی به کار نبردید. اگر از ترکیب قلوه‌گاه گوسفند و راسته یا فیله گوساله استفاده کنید کوبیده لذیذتر می‌شود. بهتر است تناسب آنها ۶۰ به ۴۰ باشد، یعنی ۴۰% قلوه‌گاه گوسفندی و ۶۰% فیله یا راسته گوساله.

جهت مشاهده انواع کباب ساز و کباب پز اینجا کلیک کنید

فوت و فن طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ایی

مواد لازم تهیه کباب کوبیده برای ۴ نفر:

گوشت قلوه‌گاه گوسفند : ۴۰۰ گرم
گوشت راسته گوساله : ۶۰۰ گرم
پیاز : ۲۵۰ گرم
نمک و فلفل : به اندازه کافی
زعفران دم کرده : ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ای

برای درست کردن کباب کوبیده ابتدا پیاز را ریز رنده کنید و آب آن را کامل بگیرید، در غیر این صورت آب پیاز موجب وارفتن کباب می‌شود. دقت کنید که پیاز تا جایی که امکان دارد ریز رنده شود تا به هیچ‌وجه در کباب معلوم نباشد. بعد از اینکه پیاز را رنده کردید در صافی بگذارید تا آب آن کامل خارج شود. وقتی پیاز در صافی است با قاشق یا کفگیر فشار دهید که کاملا آب اضافی آن خارج شود. گوشت را چرخ کرده و با پیاز مخلوط کنید. بهتر است که گوشت را سه بار چرخ کنید. ادویه مخصوص کباب کوبیده چیزی نیست جز نمک، فلفل و زعفران و به هیچ‌وجه نباید از زردچوبه استفاده شود. بنابراین نمک، فلفل و زعفرانی را که از قبل دم کرده‌اید به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و حسابی ورز دهید. زمانی که گوشت حالت چسبندگی داشته باشد طوری که به راحتی از هم جدا نشود گوشت خوب ورز داده شده است. بعد از ورز دادن، گوشت را به مدت دو ساعت در یخچال بگذارید تا به اصطلاح استراحت کند (بهتر است در ظرف دردار بگذارید تا محیط یخچال بو نگیرد). اکنون زمان به سیخ کشیدن کباب است. برای کباب کوبیده باید از سیخ پهن استفاده کنید.یک کاسه آب سرد در کنار دستتان قرار دهید و دست خود را نمناک کنید، یک مشت از مایه را بردارید و سیخ را در آن فرو کرده و سپس آن را با دست در سطح سیخ به طور یکنواخت پهن کنید. روی گوشت سیخ شده با اندازه‌های مشخص فرورفتگی ایجاد کنید. گوشت‌هایی را که سیخ زدید در یک سینی قرار دهید و مراقب باشید گوشت با سطح سینی تماس پیدا نکند. ذغال‌ها را در منقل بریزید و با بادبزن داغ کنید و زمانی که آتش آن فروکش کرد و گداخته ماند، سیخ‌ها را روی آن‌ها قرار دهید، وقتی کباب به سیخ گرفت، دیگر نیازی به باد زدن نیست و مرتب آن را برگردانید.

جهت خرید و مشاهده انواع کباب ساز و کباب پز اینجا کلیک کنید

فوت و فن طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ایی

برای دیدن بقیه دستور های غذایی از صفحه آشپزی نیلز بازدید فرمایید.

مطالب مرتبط

دانلود رایگان سریال وارش قسمت ۲ دوم – سریال جدید شبکه ۳

مقاله قبلی

قیمت و مشخصات خودرو پورشه باکستر ۷۱۸ – Porsche Boxter 718

مقاله بعدی

4 نظرات

  1. سلام ممنون عالی بود فقط در دستوری که برای ۴ نفر گفتید که ۶۰۰ گرم راسته و ۴۰۰ گرم قلوه گاه اون ۲۰ درصد چربی که قبلش گفتید رو اونم اصافه کنیم؟ممنون

    1. با سلام و تشکر از شما
      بله در صورتی که گوشت بدون چربی است، میتوانید ۲۰ درصد دنبه به آن اضافه کنید

  2. به به عجب توضیحات کاملی

    1. تشکر از شما دوست عزیز، مقادیر اصلاح شد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*