روستای زیبای انگاس
ایرانگردیمازندرانمسافرت

روستای زیبای انگاس

نظرات

انگاس، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران.

این روستا در ۹ کیلومتری جنوب بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر در ۳۶ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۴۵ دقیقه طول جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قراردارد. این روستا در ارتفاع حدود ۱۹۰۰ متری از سطح دریای آزاد و در دامنه کوه‌های سر بفلک کشیده سلسله جبال البرز همچون کنگلو (کنگر لو) در سمت جنوب به ارتفاع ۳۶۰۰ متر و شاه کوه در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۹۷۴ متر و دشتان در سمت شرق به ارتفاع ۲۹۱۳ متر و گته چال در سمت جنوب به ارتفاع ۲۸۰۵ متر و حمزه چال در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۸۹۵ متر واقع شده‌است، این کوهستان‌ها همچون دیواری بلند آن را احاطه کرده‌اند.

 

 

شرایط آب و هوایی

این دهکدهٔ کوهستانی با ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا دارای آب وهوایی بسیار سرد در زمستان وخنک و دلچسب در تابستان است.(لازم به ذکر است که به‌طور تقریبی به ازای ۱۰۰۰ متر افزایش ارتفاع،۶ درجه سانتی گراد از دمای هوا کاسته می‌شود یعنی اگر در تابستان هوای شهر نوشهر ۲۵ درجه باشد دمای هوا درانگاس ۱۳ درجه است).

 

 

جاذبه های گردشگری روستای انگاس

طبیعت بکر و دست نخوردهٔ روستا، رودخانه‌های زلال و چشمه‌های جوشان، بافت سنتی محل و جریان زندگی ساده و به دور از هیاهوی شهر در روستا، از امتیازات بارز انگاس برای جذب توریست به‌شمار می‌آید. از چشمه‌های زیبای این دهکدهٔ کوهستانی که آبی گوارا دارند می‌توان به ۱- آبشار جناب ۲- آبشار پنجاه چم ۳ – آبشار چشمه موزیا ۴ – آبشار اوسیاره ۵ – بز چشمه اشاره کرد.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی متعدد و مناظر بدیع که بر دامنهٔ ارتفاعات مجاور این روستا به چشم می‌خورد، اماکن زیارتی نظیر مرقدامام زاده یحیی از نوادگان حسین بن علی، امام سوم شیعیان[نیازمند منبع] و همچنین مقبرهٔ امام زاده محمد که خارج از بخش مسکونی روستا واقع شده‌است را می‌توان از وجوه جذب گردشگر در روستای مزبور به‌شمار آورد. شایان ذکر است که مقبرهٔ امام زاده یحیی به تازگی مورد تجدید بنا قرار گرفته‌است. همچنین در حیاط این مقبره مسافرخانه‌ای با کمک‌های مردمی بنا شده که هر ساله، مخصوصاً در فصل تابستان محل اسکان گردشگرانی است که برای بازدید از این روستا آمده‌اند.

 

 

پیشنهاد گروه مدیریت سایت www.nilz.ir در مسافرت به شمال ایران و استان مازندران حتما از این روستای زیبا بازدید فرمایید.

 

 

تمامی محتوای موجود در سایت نیلز مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و ممکن است فیلم و سریال های خارجی سانسور داشته باشند.

مطالب مرتبط

1 اظهار نظر

  1. بههههه بهههههههه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*