ایرانگردیلرستانمسافرت

طبیعت زیبای آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه خرم آباد
نظرات

آبشار بیشه یکی از آبشارهای شهرستان خرم آباد است که در ۶۵ کیلومتری خرم آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرار دارد. این آبشار در بخش پاپی، شهر سپید دشت و در روستایی به اسم بیشه و در کنار راه آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد.

آبشار بیشه چهل و هشتمین اثر ملی ایران است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

مردم روستای بیشه بیشتر از طوایف گراوند و سالاروندند و به زبان لری مینجایی و همچنین لری بختیاری صحبت می کنند.

آبشار بیشه در دل کوه‌های زاگرس جاری می باشد و ارتفاع این آبشار دائمی زیبا، حدوداً ۴۸ متر از سطح رودخانه می باشد و عرض آن نیز تقریبا ۲۰ متر می باشد. آب جاری در این آبشار، از چشمه‌های متعدد تأمین می‌گردد و پس از عبور از ایستگاه راه آهن بیشه، به رودخانه سزار می‌ریزد. رودخانه سزار از سرشاخه‌های رود رود دز است و به همین خاطر به آن آب دز هم می‌گویند.

آبشار بیشه لرستان، بدلیل همجواری با چندین منطقه زیبای دیگر در اطراف خود مانند جنگل‌های پهناور بلوط، چشم‌انداز ایستگاه راه آهن، روستای زیبای بیشه و همچنین با دارا بودن هوای خنک و دل انگیز، این منطقه را به یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی استان برای گردشگران و مسافران مبدل کرده است.

در شرق آبشار تپه‌های کلاه‌کوه و در شمال، کوه ازگن به آن مشرف هستند. روستای چشمه پریان در شرق و در دوردست‌ها در ارتفاعات از کنار آبشار دیده می‌شود. ضمن اینکه ارتباط بلافصل روستای بیشه با آبشار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به دلیل قرار گرفتن راه آهن تهران به خوزستان در کنار آبشار بیشه و در نزدیکی ایستگاه بیشه، این منطقه پذیرای مسافران بسیار زیادی از اقصی نقاط کشور شده است.
در پایین ایستگاه راه آهن بیشه و در دل درختان بلند جویبارهای صاف و زلال، اقامتگاه‌های چوبی و زیبا، اتاقک، محل برپایی چادر، حمام، سرویس بهداشتی و … در اختیار بازدید کنندگان مشتاق این آبشار زیبا قرار می‌گیرد و مسافران و علاقمندان می توانند در آنجا به استراحت بپردازند.

آبشار بیشه خرم آباد لرستان
آبشار بیشه خرم آباد لرستان

آب و هوا

میانگین آب و هوای درود ۶/۹ درجه سانتی گراد در سال است و در بیشتر ایام سال هوای معتدلی دارد. مثلا در خرداد ماه دمای هوای این شهرستان بین ۱۹ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است.

دسترسی به آبشار بیشه

قطار تهران – اهواز را سوار شوید و در ایستگاه بیشه پیاده شوید. از ایستگاه دورود ۳۰ دقیقه تا بیشه راه است. این راه دسترسی بهترین و راحت ترین مسیر برای رفتن به آبشار بیشه است. زمانی که از قطار پیاده شدید تابلوهای راهنمایی را دنبال کنید، از روی پل رد شوید تا به آبشار برسید.

اما اگر می‌خواهید با ماشین بروید، دو مسیر را می‌توانید انتخاب کنید. مسیر اول: بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم آباد بعد از دیدن تابلوی آبشار بیشه وارد فرعی شده و مسیر را ادامه دهید تا به ۳ راهی برسید. مسیر مستقیم، شما را به آبشار می‌رساند.

مسیر دوم را باید قبل از ورود به خرم آباد انتخاب کرد. در ۵ کیلومتری خرم آباد در جاده دورود به یک سه راهی می رسید و مسیر سمت چپ، شما را به بیشه می‌رساند.

طرز تهیه و دستور پخت خوراک میگو ساده جنوبی و مجلسی

مقاله قبلی

تغییر رنگ آشپزخانه؛ ایده‌های وسوسه کننده! – قسمت اول

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*