استارت آپ چیست؟
استارت آپ چیست؟
کسب وکار

استارت آپ چیست؟

نظرات

استارت آپ

استارت آپ یک کمپانی نوپا می‌باشد که برای یک مسئله راه حلی نوین را ارائه می‌دهد، همچنین می‌توان گفت که تضمینی برای موفقیت از طریق این راه حل نمی‌باشد. بهتر است بدانید که امروزه در دنیای فناوری و تکنولوژی شاهد استفاده زیاد از استارتاپ هستیم. جالب است بدانید که این واژه در سن فرانسیسکو ریشه دارد. همچنین می‌توان گفت بعضی افراد استارت آپ را یک فرهنگی نو برای بیان اندیشه‌های نو و ایجاد خلاقیت می‌دانند؛ که هدف آن برطرف کردن مشکلات موجود می‌باشد. بهتر است بدانید که مدیر عامل کمپانی هوم جوی (Hom joy) آدورا چئونگ می‌باشد، که به جرات می‌توان گفت از استارتاپ‌های مطرح در سال ۲۰۱۳ در ایالات متحده است.

استارت آپ یا استارتاپ به کسب و کارهایی گفته می‌شود که قبل از آن هیچ نمونه مشابه دیگری در کشور و حتی دنیا وجود نداشته باشد، این بدان معنی است که استارتاپ برای اولین بار توسط اشخاص یا شرکت‌ها تاسیس ‌شود. لازم به ذکر است که تعریف استارت آپ تنها به کسب و کار مربوط نمی‌شود. می‌توان گفت امروزه مخصوصا در بین جوانان صحبت‌های زیادی در مورد کارهای تازه تاسیس شده و استارت اپ‌ها وجود دارد. خیلی‌ها ایده‌های جدیدی در ذهن دارند که فکر می‌کنند می‌توانند با آنها باعث متحول و دگرگون شدن دنیا شوند. استارت اپ کوتاه شده عبارت start up company به معنای شرکت نوپا و تازه تاسیس شده می‌باشد. جالب است بدانید که شرکت‌ یا کسب و کارهای جدیدی که در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده اند، که رشد صعودی دارند و با ایجاد راه حل‌های جدید و خلاقانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز شکل گرفته اند جزء استارت آپ محسوب می‌شوند. استیو بلنک پروفسور دانشگاه استنفورد، استارتاپ را یک سازمان می‌داند که برای پیدا کردن یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و تکرار پذیر تاسیس شده است. بهتر است بدانید که همه استارتاپ‌ها در حال تلاش برای یک مدل تجاری هستند که اولا مقیاس پذیر باشند و دوما بتوانند مشتریان زیادی را به خود جذب کنند. جالب است بدانید که ترکیب این دو مورد در بعضی مواقع باعث شکست استارتاپ‌ها می‌شوند، به طوری که آمارهای جهانی این را نشان داده اند که از هر ۱۰۰ استارتاپ ۹۰ تا شکست خورده اند. همچنین از همه جالب‌تر این است که از این ۱۰ تای باقیمانده فقط یک مورد از آنها به موفقیت استارتاپ‌های معروف و مشهوری از قبیل گوگل، فیس بوک و آمازون برسد. می‌توان گفت اغلب این شکست‌ها به دلیل عدم علاقه و عدم هیجان و همچنین عدم تمایل به کسب موفقیت بیشتر در صاحبان کسب و کار می‌باشد. اما در اغلب موارد کسب و کارها با افراد با سابقه طولانی راه اندازی می‌شوند، که به همه اطلاعات و دانش لازم در این زمینه از قبیل چگونگی تعیین بودجه، چگونگی ارائه محصولات و … به طور کامل واقف هستند. بهتر است بدانید که متعادل سازی بین هدف و اجرا از همان ابتدا می‌تواند در رشد یا شکست کسب و کار موثر باشد. لازم به ذکر است که بیشتر استارتاپ‌ها در هیچ زمانی نمی‌توانند مشتریان زیادی را جذب کنند.

USSBA یعنی مرکز کسب و کارهای کوچک در آمریکا استارت آپ را یکسری کسب و کارهایی معرفی می‌کند که براساس فناوری و تکنولوژی ایجاد می‌شوند، که پتانسیل بالایی در جهت رشد در آینده دارند. اریک رپس نویسنده معروف، استارت اپ را کسب و کاری برای ارائه محصول جدید یا خدمتی نو معرفی می‌کند. همچنین می‌توان گفت استارت آپ ایرانی به کسب و کارهایی گفته می‌شود که نیازها را براساس فناوری‌های جدید راه اندازی می‌کنند. لازم به ذکر است که استارت آپ فقط به کسب و کارهای آنلاین محدود نمی‌شود. در کشور ایران به دلیل اینکه بیشتر استارتاپ های شکل گرفته حول تکنولوژی‌های جدید راه اندازی می‌شوند اینگونه به نظر می‌رسد که همه استارت اپ‌ها آنلاین هستند در صورتیکه یکسری استارت آپ‌ها وجود دارند که کاملا سنتی هستند. بهتر است بدانید که استارت اپ‌ها طوری طراحی می‌شوند که به هیچ وجه قابل کپی کردن نباشند به این صورت است که اکثر آنها کم رقیب حتی بهتر است بگوییم بی رقیب هستند. بهتر است بدانید که تمرکز اصلی استارت آپ‌ها برای بیشتر دیده شدن و صحیح دیده شدن می‌باشند. استارتاپ ها برای شروع و راه اندازی احتیاج به سرمایه دارند بنابراین با حمایت مالی و سرمایه گذار کارشان شروع می‌شود. لازم به ذکر است که تفاوت استارت اپ با دیگر کسب و کار اینترنتی این است که استارتاپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند. منظور از مقیاس پذیری رشد کسب و کار نسبت به هزینه‌های آن است که به صورت نامتناسب می‌باشد. برای مثال اگر درآمد کسب و کار شما ۵۰۰ میلیون تومان در سال بوده که نسبت به سال گذشته دو برابر شده در صورتیکه هزینه شما تغییری نکرده است این بدان معنی است که کسب و کار شما مقیاس پذیر بوده است.

انواع استارت آپ

براساس گفته استیو بلنک ۵ نوع استارت آپ موفق وجود دارند، که عبارتند از: استارتاپ سبک زندگی، کسب و کارهای کوچک، استارت اپ‌های گسترش پذیر، استارتاپ‌هایی که طراحی شده‌اند به سرعت فروخته شوند، استارت اپ های اجتماعی.

استارت آپ به سبک زندگی از انواع استارت آپ‌هایی است که به زندگی روزمره مربوط می‌باشد. برای مثال شخصی یک ماشین برقی جهت تفریح خود در پارک دارد، اما با گرفتن مبلغی از دیگران ماشین برقی خود را کرایه می‌دهد و با این کار می‌تواند ماشین خود را در یک سطح بالا نگه دارد.

کسب و کارهای کوچک معمولا توسط یک خانواده اداره می‌شوند، که به منظور تامین مخارج خانواده به وجود آمده‌اند.

در استارت آپ های گسترش پذیر سود و بازدهی بیشتری نسبت به بقیه استارتاپ ها دارند، که به صورت خوشه های نو آور و خلاق یک گروه را تشکیل می‌دهند. همچنین می‌توان گفت در این گروه‌ها چند ایده خوب باعث به وجود آمدن یک ایده ناب می‌شود.

همچنین می‌توان گفت برای مثال در حوزه مسکن از استارتاپ‌هایی که طراحی شده اند تا به سرعت فروخته شوند استفاده می‌کنند. در حوزه مسکن یکسری استارت آپ‌هایی برای حل مشکل بنگاه‌های املاک با سرعت زیاد شکل می‌گیرند، که می‌توان گفت هدف آنها فقط فروش این استارت اپ‌ها برای شرکت‌های بزرگ است.

جالب است بدانید که در استارت آپ‌های اجتماعی فقط کسب و کار مد نظر نیست و بیشتر به دنبال تبدیل دنیا به مکانی بهتر برای انسان‌ها می‌باشند.

سایت استارت آپ

بهتر است بدانید که دنیای تکنولوژی و استارت اپ هر روزه در حال پیشرفت است به طوری که در دنیا با سرعت بسیار زیادی در حال شکل گیری است که می‌توان گفت در ایران و تهران هم رشد استارتاپ‌ها چشمگیر بوده است. همچنین می‌توان گفت که ۹ استارت آپ معروف در ایران وجود دارند که ضمن درآمد زایی در این زمینه پیشرو محسوب می‌شوند. همچنین می‌توان گفت که برخی از این استارت آپ ها از نظر ارزش گذاری بالا هستند و برند محسوب می‌شوند.

استارت اپ‌های موفق در ایران عبارتند از: دیجی کالا، کافه بازار، اسنپ، آپارات، تپسی، اسنپ فود، علی بابا، دیوار، بامیلو.

استارت آپ گردشگری

استارت آپ‌ها در توسعه گردشگری بسیار موثر می‌باشند، که باعث ایجاد موج تازه‌ایی در صنعت گردشگری شده‌اند که همراه آن کسب و کارهای بزرگی به وجود آمده است. اگر این کسب و کارها را در بخش مادی و معنوی حمایت کنند گردشگری در بخش داخلی و خارجی توسعه بزرگی پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که استارت اپ‌های گردشگری فعالیت‌هایی مانند بوم گردی را شامل می‌شوند این بدان معنا می‌باشد که فقط به سایت و اپلیکیشن محدود نمی‌شود. همچنین می‌توان گفت تلاش استارتاپ‌ها در این زمینه تا جایی ثمر می‌دهد که خارج از مرزهای ایران نباشند.

کهزدای در این زمینه می‌فرماید: علاوه بر اهمیت وجود سرمایه گذار برای شروع و ادامه استارت آپ‌های گردشگری متاسفانه عواملی مانند مسائل سیاسی و اقتصادی کلان کشور مانع از فعالیت استارت اپ‌ها در عرصه بین المللی و جذب گردشگر ورودی می‌باشند. لازم به ذکر است تا زمانی یک استارتاپ نتواند به راحتی گردشگر خارجی را جذب کند و نقل و انتقال پولی را به طور ساده انجام دهد در این زمینه قطعا به مشکل بر خواهد خورد. همچنین می‌توان گفت عده‌ای از این فرصت استفاده کرده و این فرآیند را بومی سازی کردند تا مردم ایران از امکانات موجود بهره مند شوند، که می‌توان گفت ایده و خلاقیت جدیدی در استارت اپ‌های گردشگری در ایران وجود ندارد. در واقع استارتاپ‌های فعال همان نمونه‌های بومی استارت آپ‌های خارجی که با روند خوب و مناسبی پیش می‌روند.

راه اندازی استارت آپ

می‌توان گفت که استارت آپ نوعی کارآفرینی مدرن محسوب می‌شود که برپایه فناوری فعالیت دارد. اما لزوما هر کسب و کاری که برپایه فناوری باشد استارتاپ نیست. کلیه استارت اپ‎ها به نوعی از تکنولوژی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که از موقعی که ایده شروع استارت اپ به ذهن خطور می‌کند تا مرحله سود دهی یکسری مراحل را شامل می‌شود. بهتر است بدانید که مراحل باید گام به گام و به ترتیب پیش بروند.

سفر به جلو:

در این مرحله یکسری افکار در ذهن خطور می‌کند که به صورت یک رویا می‌باشد.

ایده تقسیم:

در این مرحله اول از همه باید نیاز سنجی، شناخت رقبا و آنالیز بازار را انجام دهید. برای مثال چندین مورد از استارت آپ‌ها مشابه ایده خود را از نزدیک بسنجید و بررسی کنید و سعی کنید حتی الامکان کاری که زیاد انجام شده است را دنبال نکنید. لازم به ذکر است که برای انجام این کارها باید یک تقسیم کوچک را داشته باشید.

نمونه اولیه:

در این مرحله یک نام برای طرح خود انتخاب کنید. سعی کنید نامی را انتخاب کنید که تلفظ راحتی داشته باشد. قبل از همه باید طرح کسب و کار را که شامل تمام موارد و جزئیات می‌باشد را طراحی کنید. زیرا برای شروع استارت آپ احتیاج به سرمایه دارید و اگر به دنبال سرمایه گذار خارجی باشید برای موفقیت بیشتر باید طراحی کسب را داشته باشید.

باز تولید و راه اندازی:

در این مرحله ایده به مرحله تولید و راه اندازی می‌رسد. باید در این زمینه با افراد زیادی مشورت کنید و برای هر بخش یک متخصص انتخاب نمایید. نکته قابل توجه این است که همکاری تیمی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شما محسوب می‌شود.

رشد و اندازه گیری:

در این مرحله برای رشد برند خود باید از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. بهتر است بدانید که ارزیابی عملکرد و رشد پیشرفت را بررسی کنید. در این زمینه از نمودارهای پنگ و داشبوردهای مدیریتی استفاده کنید که بسیار موثر است.

بودجه و قانون:

در این مرحله باید نسبت به حقوق و تمامی قوانین و مجوزهای لازم شناخت کافی و جامعی را داشته باشید. برای گسترش تیم و تبلیغات نیازمند بودجه و سرمایه هستید که باید خودتان یا با کمک مراکز رشد انکوباتور سرمایه را فراهم کنید.

استخدام و تیم:

در این مرحله تیم خود را کامل کنید. باید یک نقشه کلی از وظایف را تهیه و بنا به نیازهایی که دارید استخدام را شروع کنید.

ساخت شرکت:

استارتاپ زمانی دارای رسمیت می‌شود که در چهارچوب یک مکان فیزیکی قرار بگیرد و مجوزهای لازم را داشته باشد. در این زمینه باید مسائل اقتصادی و امور حسابداری را در برنامه خود قرار دهید.

بازاریابی و فروش:

در این مرحله باید تبلیغات و بازاریابی را در اولویت قرار دهید زیرا هر شغلی در نهایت به درآمدزایی و کسب سود ختم می‌شود.

موفقیت و مشاوره:

برای کسب موفقیت بیشتر به دلیل اینکه جذب مشتری و نگه داشتن و افزایش آنها در این پروسه مشکل می‌باشد، بنابراین لازم است که با به روز کردن اطلاعات و مشاوره گرفتن نتیجه مطلوب را بدست آورید.

مطالب مرتبط

۸ روش ‌راحت و بی‌دردسر برای درمان شب ادراری کودکان

مقاله قبلی

آبگوشت بزباش

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*