طرح توجیهی پرورش زالو در خانه و به صورت صنعتی
طرح توجیهی پرورش زالو در خانه و به صورت صنعتی
کسب وکار

طرح توجیهی پرورش زالو در خانه و به صورت صنعتی تجارتی برابر با چاه نفت

نظرات

ازآنجایی‌که در چند سال اخیر پرورش زالو و درآمد وسوسه بر انگیز آن در کشور سرو صدایی را بپا کرده است لازم دانستیم تا طرح توجیهی پرورش زالو را برای شما دوست داران پرورش‌دهنده این صنعت ایجاد کنیم تا با استفاده از این طرح بتوانید کسب‌وکار خود را از صفر تا صد تجزیه و تحلیل کنید.

در طرح توجیهی پرورش زالو سعی شده است تا تمامی براوردها را از ابتدای دوره راه‌اندازی کارگاه پرورش زالو تا انتهای این شغل سود ده را مورد بررسی قرار دهد، از اینرو این طرح می‌تواند راهگشای کار شما برای شروع این کسب‌وکار باشید، زیرا ما تمامی این هزینه‌ها را در طرح توجیهی پرورش زالو به‌صورت صفر تا صد و کامل برای شما آماده کرده ایم.

بهترین روش برای پرورش زالو

اگر بخواهیم بهترین روش را برای پرورش زالو انتخاب کنیم شاید نتوان به یک جمع‌بندی کلی رسید زیرا هرکدام از روش‌های پرورش زالو با همدیگر متفاوت است و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد، به همین علت در تیترهای زیر پرورش زالو را در چندین روش به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید بستگی به شرایط و تجهیزاتتان از یکی از این روش‌ها را برای فعالیت انتخاب کنید.

طرح توجیهی پرورش زالو
طرح توجیهی پرورش زالو

انواع بسترهای پرورش زالو

به‌طورکلی پرورش زالو در ۴ روش و بستر متفاوت انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

پرورش در آکواریوم یا مخزن‌های پلاستیکی
پرورش در حوضچه سیمانی
پرورش در برکه طبیعی
پرورش در استخر عایق‌بندی شده

پس از انتخاب هر یک از این ۴ مورد ذکرشده بایستی ۵ مورد مهم را در آن رعایت کنید:

دسترسی به اکسیژن
بستن راه‌های فرار
غذا دادن به آن‌ها
ایجاد مکان مناسب برای تخم‌گذاری
کنترل دمای آب

شرایط پرورش زالو در استخر

نگهداری زالو ها در شرایط مناسب و ایجاد محلی سازگار برای آن‌ها راز موفقیت در پرورش آن‌ها است به‌طوری‌که روش صحیح نگهداری و رفتار مناسب با آن‌ها می‌تواند کلید درمان موفقیت آمیز باشد.

برای پرورش در استخر باید عمق استخر را ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر در نظر بگیریم زیرا هرچه عمق کمتر باشد دسترسی آن‌ها به منابع تغذیه ای و مواد معدنی بیشتر و مدیریت آن‌ها نیز آسان تر می‌شود.

پروش زالو در استخر
پروش زالو در استخر

بخشی از استخر را به وسیله اجسامی سایه دار همانند کوزه شکسته و … را در آب بگذارید تا وقتی زالو به تاریکی نیاز داشت به آنجا برود.

زالوها در زمان تخم‌گذاری ۱۰ الی ۳۰ تخم در لبه استخر می گذارند که مواد معدنی، فلور گیاهی و جانوری کناره لبه استخر می‌تواند نقش اساسی در تولید تخم داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد آن‌ها به اجسامی سخت نیاز دارند تا بتوانند عملیات پوسته اندازی را به‌راحتی انجام دهند از اینرو حتماً در کف استخر از سنگهای ضبر استفاده کنید.

پرورش زالو در بطری‌های شیشه‌ای

در بیشتر کشورهایی که شرایط پرورش در فضای باز امکان‌پذیر نیست و با محدودیت‌هایی جغرافیایی همراه است از این روش برای پرورش استفاده می‌کنند؛ اما این روش نیز معایب و مزایای خاص خود را دارد، یکی از مزایای خوب این روش دسترسی و مدیریت آسان و کنترل دمای آب آن‌ها است اما دو مورد از معایب این کار که نقش مهمی دارند: ۱- هزینه استفاده از کارگر افزایش پیدا می‌کند. ۲- در این روش امکان تولیدمثل وجود ندارد. در این روش فقط می‌توان آن‌ها را نگهداری و رشد داد اما برای تولیدمثل باید آن‌ها را به مکان دیگری انتقال داد.

پرورش زالو در ظرف شیشه ای شفاف
پرورش زالو در ظرف شیشه ای شفاف

پرورش زالو در آکواریوم

پرورش زالو در آکواریوم این امکان را به ما فراهم می‌آورد تا بتوانیم نظارت دقیق‌تر و بیشتری و رابط کاری آسان‌تری را داشته باشیم. این آکواریوم‌ها نیز همانند آکواریوم‌های پرورش ماهی هستند و تفاوتی باهم ندارند. این آکواریوم‌ها در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند اما اگر همانند آکواریوم ماهی‌ها باشد بهتر است. برای ساخت آن باید ارتفاع ۴۰ یا ۵۰ سانتی‌متر، طول ۹۰ یا ۱ متر و عرض آن نیز ۴۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

از این روش بیشتر در آزمایشگاه‌ها و مراکز پزشکی هستند که به‌صورت مستقیم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

پرورش زالو در ظرف پلاستیکی شفاف
پرورش زالو در ظرف پلاستیکی شفاف

تغذیه زالو

زالوها در مرحله اول غذادهی کاملاً خود را سیر می‌کنند و پس‌ازآن ۳ ماه طول می‌کشد تا بتواند غذای دریافتی را هضم کند بعد از ۳ ماه دوباره علائم گرسنگی در آن به وجود می‌آید.

بستگی به سن زالو پروسه هضم می‌تواند به ۳ تا ۱۸ ماه و تخلیه کامل آن به ۴ تا ۲۴ ماه به طول می‌انجامد.

هنگام پر بودن شکم وزن آن به ۱۰ برابر وزن خود یعنی به ۳۰ گرم افزایش پیدا می‌کند.

پروسه سیر شدن وقتی به اتمام رسید، می‌توانند به مدت ۲ تا ۳ سال بدون دریافت مواد غذایی زنده بمانند. پس از سیر شدن رفتار آن‌ها تغییر کرده و دیگر به خوردن عرق و خون واکنشی نشان نمی‌دهد و از محل گرما به محل سرد و به مکان‌های تاریک استخر می‌روند.

غذای زالو چیست؟

عموماً زالوها به روش طبیعی و شکار از خود را از ماهی، قورباغه، گاو و دیگر موجودات زنده به دست می‌آورند و با چسبیدن به آن‌ها خون آن‌ها را می‌مکند. این روش در فضای آزاد و در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود.

اما در پرورش زالوی طبی نمی‌توان به این روش اتکا کرد زیرا به وقت و هزینه زیادی نیاز است، برای پرورش آسان‌تر از دو روش زیر استفاده می‌کنیم.

تغذیه با گیاهان

در این روش با کاشت گیاهانی چون: نیلوفر آبی، جلبک و سنبل آبی بر روی بستر آب برای تغذیه زالوها استفاده کرد. اگرچه این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پرورش زالو است اما همچنان یکی از متداول‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های پرورش صنعتی می‌باشد که نه‌تنها باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد تولیدمثل می‌شود بلکه باعث جلوگیری از آلودگی آب شده و اکسیژن بهتر و بیشتری به زالو می‌رسد.

تغذیه با خون

در مقیاس‌های بزرگ و صنعتی برای تأمین نیاز تغذیه زالوها، از کشتارگاه‌ها خون‌های حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز و … را خریداری می‌کنند و سپس زالوها را در ظروفی که خون تازه در آن وجود دارد می‌ریزند تا پروسه تغذیه به اتمام رسد.

توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این روش از خون سالم و بدون بیماری استفاده کنید و قبل از ریختن زالوها در ظروف خون حتماً کمی خون را گرم‌کنید تا تازه به نظر رسد.

سیستم تولیدمثل زالو

سیستم تولیدمثل زالوها از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است که عبارت‌اند از:

سیستم تولیدمثل نر.
آلت جنسی نر.
کیسه بیضه.
مجرای و ابران.
اپی دیدیم.
مجرای اسپرم بر.
دهلیز.
سیستم تولیدمثل ماده
تخمدان‌ها.
واژن.
مجرای تخم.
مجرای تخم مشترک.
کیسه تخم.

تولید مثل و نمو

زالوها دوجنسیتی هستند یعنی جنسیت نر و ماده در یک بدن وجود دارند و همه آن‌ها می‌توانند با تولیدمثل بارور شوند، فصل تولیدمثل آن‌ها بهار، تابستان و اواخر فصل پاییز است و برای تولیدمثل به همدیگر نزدیک می‌شوند و با رساندن مزینه خود به مادینه هر دو جنس بارور می‌شوند.

تخم‌گذاری زالوها در پیله انجام می‌شود و هر زالو می‌تواند ۱ تا ۴ عدد پیله به وجود بیاورد که در هر پیله به تعداد ۸ تا ۱۲ عدد تخم وجود دارد.

پیله‌ها در ابتدا به شکلی نرم به وجود می‌آیند و پس از مدتی به شکل اسفناجی و به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شوند. پس از گذشت ۳ هفته از پیله‌ها خارج می‌شوند.

توجه: دمای هوا برای تولیدمثل زالو ۲۸ درجه سانتی گراد است.

در تصویر زیر شکل تولیدمثل «لقاح» و پیله را مشاهده می‌کنید.

طرح توجیهی پرورش زالو در خانه

ازآنجایی‌که پرورش زالوی طبی در خانه می‌تواند سرمایه شمارا تا ۳ برابر افزایش دهد، طرح توجیهی پرورش زالو در خانه را به‌صورت مختصر توضیح داده‌ایم، امید است که برای شما مفید واقع شود، در ضمن اگر در رابطه با این طرح توجیهی سؤالی برایتان پیش آمد می‌توانید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید تا مطلب را به‌روزرسانی و کامل‌تر کنیم.

طرح توجیهی پرورش زالو در خانه
طرح توجیهی پرورش زالو در خانه

برای پرورش در خانه به هیچ دستگاه یا تجهیزات خاصی احتیاج نیست و با کمترین امکانات می‌توانید کار خود را شروع کنید؛ اما قبل از پرورش حتماً باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا با مشکلی مواجه نشوید.

برای پرورش زالو در خانه نیاز به مکانی ۳۰ متری احتیاج داریم، در این فضا می‌توان ۱۰۰۰ عدد لارو تهیه کنید، سرمایه موردنیاز برای این کار ۱۴ میلیون تومان است که می‌توان در گل و در بطری‌های آبی آن‌ها را پرورش داد.

وسایل موردنیاز برای پرورش زالو در خانه

دستکش لاتکس
توری نخی
دماسنج
رطوبت‌سنج
بطری آب
کولرگازی
ذره‌بین
خط کش مخصوص
بخاری
تشت و الک

پرورش در گِل

در پرورش زالو در خانه به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در گل گذاشته و در یخچال با دمای بالاتر از ۷ درجه سانتی گراد نگهداری کنید بدون اینکه هیچ خطری آن‌ها را تهدید کند. البته توجه داشته باشید که گل آن‌ها باید هرماه یک‌بار تعویض شود؛ زیرا زالوها به دلیل پوست‌اندازی و لعابی که تولید می‌کنند باعث از بین رفتن شرایط نگهداری می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که گل استفاده‌شده در گونی باید مرطوب باشد یعنی نباید طوری باشد که آب از آن چکه کند یا گل آن خشک باشد.

پرورش در بطری

برای پرورش لارو در بطری و استفاده از آب باید آب آن‌ها را هر ۴ یا ۵ روز یک‌بار تعویض کنید. برای پرورش زالو در بطری بستگی به تعداد و نوع زالو فضا افزایش پیدا می‌کند.

در هر بطری ۵ لیتری چند زالو می‌توان پرورش داد؟

لارو: ۱۰۰۰ عدد
بچه زالو: ۲۵۰ عدد
متوسط طبی: ۱۰۰ عدد
مولد: ۵۰ عدد

توجه داشته باشید که در این روش بستگی به نوع استفاده از زالوها باید آب آن‌ها هر ۲ تا ۴ روز یک‌بار تعویض شود.

«پایان طرح توجیهی پرورش زالو در خانه»

نقش بازاریابی و فروش در پرورش زالو

پرورش زالو نیز همانند دیگر شغل‌هایی اشباه می‌شوند و در یک منطقه چندین پرورش‌دهنده وجود داشته باشد بدیهی است که این کسب‌وکار برای شما سودآور نخواهد بود و نمی‌توان چشم‌انداز خوبی به آینده آن داشت، به همین دلیل لازم است قبل از اینکه کسب‌وکار خود را شروع کنید ابتدا بازار هدف خود را پیدا کنید و تحقیق کنید که آیا اشخاصی دیگر نیز در منطقه شما فعالیت می‌کنند یا خیر.

پس از مطمئن شدن از اینکه بازار کار شما اشباه نشده است می‌توانید کار خود را شروع کنید.

بازاریابی و فروش نقش اساسی در کسب درآمد شما دارد، به‌طوری‌که اگر بتوانید باکم شروع کنید و آن را با بازاریابی در منطقه خود و کم‌کم آن را در شهرهای دیگر و حتی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید، مطمئن باشید که درآمد شما با یک بازاریابی خوب چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

مشخصات زالوی مولد و شرایط جفت‌گیری

زالوی مولد زالویی است که دارای یک کمربند تناسلی است. در روش طبیعی این زالوها در فصل بهار و تابستان تولیدمثل می‌کنند اما زالوی طبی به دلیل تغییر دادن شرایط محیطی و ایجاد فضایی مصنوعی می‌توان از آن‌ها هرسال ۲ تا ۳ بار از آن‌ها جهت تولیدمثل استفاده کرد.

زالوهای مولد هم در آب می‌توانند جفت‌گیری کنند و هم در خشکی و زمان جفت‌گیری آن‌ها تا ۱۸ ساعت می‌باشد. همچنین برای ترغیب جفت‌گیری می‌توان آن‌ها را در آکواریوم‌های شیشه‌ای به تعداد کمی نگهداری کرد، این ترفند باعث خواهد شد که تکثیر آن‌ها افزایش یابد

جمع‌بندی و سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر در خصوص پرورش زالو به‌صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی و با توجه به سرمایه خود می‌توانید از طرح توجیهی پرورش زالو استفاده کنید تا بتوانید هزینه‌های شروع به کار، در حین انجام کار و محاسبات مالی هر مرحله از پرورش را قدم به قدم و با استفاده از جداول هزینه‌ها کسب و کارتان را تحلیل و بررسی کنید.

هرچند که این مقاله مختصر و مفید و دربرگیرنده نکات مهمی بود که حتماً بایستی قبل از شروع به کار آن‌ها را فراگرفت اما امیدواریم که این مقاله نیز گرهی از کار شما بگشاید، لازم می‌دانم اگر سؤال یا ابهامی در رابطه با پرورش زالو دارید حتماً در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید تا بتوانیم شمارا بیشتر راهنمایی کنیم.

مطالب مرتبط

طرح جدید فروش فوری قسطی کوییک R – بهمن ۹۸

مقاله قبلی

رای نهایی AFC نمایندگان ایران فقط در دور رفت میزبان در کشور ثالث

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*