دانلود فیلم خواندن ترانه خراسانی ننه گل ممد توسط جناب خان
ادبیاتشعرفرهنگ و هنرکتابمهم ترین مطالبموسیقی فولکلورویدیو و کلیپ

فیلم اجرای بسیار زیبای ترانه خراسانی ننه گل ممد توسط جناب خان

نظرات

جناب خان در برنامه خندوانه ۳ آذر که مهمان برنامه حسن تفتیان دونده اهل تربت حیدریه خراسان بود، ترانه محلی سبزواری ننه گل ممد (نه گل محمد) را اجرا کرد. شما میتوانید فیلم این اجرا را در ادامه مشاهده نمایید.

دانلود فیلم اجرای ترانه خراسانی ننه گل ممد توسط جناب خان

گل محمد که بود

گل محمد یا گل محمد کلمیشی یا گل ممد، نام شخصیت اصلی رمان کلیدر، رمان بلند محمود دولت‌آبادی است. دولت‌آبادی، رمان بلند کلیدر را بر اساس سرگذشت واقعی گل محمد کلمیشی و برادران وی نوشت.

گل محمد، فردی از گروه کردهای کرمانج بود که در سبزوار سکونت داشت. طبق رمان کلیدر و روایت‌های بازماندگان گل محمد، وی پس از فرار از زندان که ظاهراً به دلیل قتل یک مأمور مالیات صورت گرفته بود، گروهی مسلح تشکیل داده و علیه دولت مرکزی و خوانین محلی جنگید.

وی نهایتاً در درگیری‌هایی که با نیروهای امنیتی داشت، در سال ۱۳۲۳ شمسی در کوه‌های اطراف روستا قلعه میدان کشته شد.

پس از قتل گل محمد و با توجه به شهرت و جایگاه او در میان عامه مردم خراسان و به ویژه ایلات و عشایر خراسان، ترانه‌های محلی در مورد وی سروده شد. یکی از معروف‌ترین این ترانه‌ها، ننه گل ممد است. این ترانه را زنان عشایر خراسانی به عنوان لالایی برای کودکان خود می‌خواندند.

منبع: ویکی پدیا

کتاب کلیدر محمود دولت آبادی

کتاب کلیدر، رمانی نوشته محمود دولت آبادی است که نخستین بار در سال ۱۹۸۴ منتشر شد. داستان این رمان باشکوه و جاودان به زندگی خانواده ای کُرد در خراسان می‌پردازد که علیرغم داشتن تشابهات فرهنگی، با عداوت مردم ساکن در روستاهای مجاور رو به رو می شوند.

داستان در برهه ای پرتلاطم از رویدادهای سیاسی و پس از پایان جنگ جهانی دوم روایت می شود. قهرمان پنهان این رمان بزرگ، خراسان است که با شهرهای کهن، روستاهای زیبا، چادرنشینان غیور، بیابان ها، کوه ها و طبیعت زیبای خود، الهام بخش خلق این کتاب بوده است.

نویسنده در رمان کلیدر، جهانی از رویدادها و فراز و نشیب هایی را خلق می کند که عمق عواطف شخصیت ها را برای مخاطبین آشکار می‌سازند.

محمود دولت آبادی درباره این رمان می گوید:

«کلیدر، کتابی درباره عشق است؛ عشق میان زن و مرد، میان دوستان، عشق انسان به زمین و طبیعت، عشق میان انسان و حیوان.»

لینک خرید کتاب کلیدر محمود دولت آبادی

تمامی محتوای موجود در سایت نیلز مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و ممکن است فیلم و سریال های خارجی سانسور داشته باشند.

مطالب مرتبط

2 نظرات

  1. تنها روستای کرد خوشاب سوزنده است و گل محمد از کردهای کلمیش است

  2. خب اطلاعات ندارید نشر ندید گل محمد اصلا کرد نبوده تو اون منطقه ترک هست اما کرد نیست کردا تو خراسان شمالی هستند زادگاهش روستای سوزنده از شهرستان خوشاب از زیر مجموعه های سبزوار بوده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*