بیوگرافی و افتخارات علیرضا فیروزجا
بیوگرافی و افتخارات علیرضا فیروزجا
بیوگرافیشطرنجورزش

بیوگرافی و افتخارات علیرضا فیروزجا

نظرات
بیوگرافی علیرضا فیروزجا

علیرضا فیروزجا (زادهٔ ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ در بابل)نخستین سوپر استادبزرگ شطرنج ایران است که در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ قهرمان مسابقات قهرمانی شطرنج ایران شد. وی در دسامبر ۲۰۱۹، در صدر رده‌بندی شطرنج‌بازان رده ۱۶ سال جهان، رده دوم شطرنج جوانان جهان و در صدر رده‌بندی شطرنج‌بازان ایران قرار دارد.فیروزجا در دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که دیگر با پرچم ایران در مسابقات شرکت نمی‌کند و در مسابقات جهانی روسیه دسامبر ۲۰۱۹، با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج شرکت کرد و در دور نهایی پس از مگنوس کارلسون قهرمان کنونی جهان مقام دوم شطرنج سریع جهان قرار گرفت.

افتخارات علیرضا فیروزجا
ملی

وی در سال ۱۳۹۴ و در سن ۱۳ سالگی موفق شد احسان قائم‌مقامی، اولین استاد بزرگ شطرنج ایران، را شکست دهد.وی جوانترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران است که توانست در فروردین سال ۱۳۹۷ و در سن ۱۴ سال و ۱۰ ماه به این عنوان دست یابد.عنوانی که پیش از او در اختیار پرهام مقصودلو با ۱۶ سال و ۱ ماه بود. وی در سال ۲۰۱۹ با رسیدن به ریتینگ ۲۷۰۲، رکورد بالاترین ریتینگ کسب شده در تاریخ شطرنج ایران را به نام خود ثبت کرد. رکوردی که پیش از او در اختیار پرهام مقصودلو با ریتینگ ۲۶۸۹ بود.

بین‌المللی

ریتینگ فیروزجاه در رده بزرگسالان که در نوامبر ۲۰۱۴ کسب نمود ۲۳۳۲ بود و این رتبه، بالاتر از ریتینگی است که ماگنوس کارلسن در چنین سنی داشته‌است.علیرضا فیروزجا در مرداد سال ۱۳۹۸ و در پایان سوپر لیگ ترکیه با کسب ۱۰ برد و ۳ تساوی ضمن کسب عنوان قهرمانی تیمی و انفرادی، توانست به ریتینگ ۲۷۰۰ برسد تا نخستین سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران لقب گیرد.

علیرضا فیروزجا با رسیدن به ریتینگ ۲۷۰۰ در سن ۱۶ سال و یک ماه (پس از وی یی و بالاتر از ماگنوس کارلسن)، دومین بازیکن جوان تاریخ شطرنج جهان شد که به عنوان سوپر استاد بزرگی دست پیدا می‌کند.

وی نخستین شطرنج‌باز تاریخ ایران است که توانست در سال ۲۰۱۹ به دور سوم جام جهانی شطرنج راه یابد. پیش از وی احسان قائم‌مقامی، پرهام مقصودلو و محمد امین طباطبایی توانسته بودند به دور دوم جام جهانی شطرنج راه یابند. فیروزجا در این مرحله مقابل دینگ لیرن نفر سوم رنکینگ جهانی و بخت نخست قهرمانی رقابتهای جام جهانی قرار گرفت. دو بازی اول آنها در بخش شطرنج استاندارد با تساوی به پایان یافت؛ ولی در رقابتهای شطرنج سریع، دینگ لیرن توانست با نتیجه ۲–۰ فیروزجا را شکست دهد و به مرحله ۱/۸ نهایی جام جهانی راه یابد.

حذف پرچم ایران در فدراسیون جهانی شطرنج

در شهریور ۱۳۹۸ شایعاتی مبنی بر خروج علیرضا فیروزجا از ایران و گرفتن تابعیت فرانسوی مطرح شد. او پس از مسابقات دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که احتمالاً برای فرانسه بازی خواهد کرد.

در ۳ دی ۱۳۹۸ سایت فدراسیون جهانی شطرنج به‌طور رسمی پرچم ایران را از مقابل نام فیروزجا برداشت و به جای آن پرچم فیده را قرار داد تا او با نام فدراسیون جهانی در مسابقات شرکت کند.

مطالب مرتبط

زندگی نامه و بیوگرافی ثابت علیشاه-مهندس سید علیرضا جذبی طباطبایی قطب دراویش

مقاله قبلی

آموزش و روند بازی مافیا – تمام نقش ها بازی مافیا

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*