بورک اسفناج
بورک اسفناج
آشپزیزندگی

بورک اسفناج

نظرات

مواد لازم برای بورک اسفناج:

خمیر یوفکا(فیلو) ۱ بسته
اسفناج تازه ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
پنیر خامه ای ۳ قاشق غذاخوری
پنیر موزارلا(پنیر پیتزا) به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
شیر ۱ پیمانه
روغن(کره) به مقدار لازم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
کنجد(یا سیاه دانه) به مقدار لازم

طرز تهیه بورک اسفناج:

مرحله اول:
ابتدا برگ های اسفناج تازه را بشویید، همراه نصف لیوان آب درون قابلمه ای بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید تا پخته شده و آب اسفناج کشیده شود.

مرحله دوم:
پیاز را نگینی و ریز خرد کنید. سیرها را رنده کرده و یا ریز خرد کنید. در تابه ای کمی روغن مایع(کره و یا روغن زیتون) ریخته، روی حرارت قرار دهید. سپس پیاز نگینی شده را درون تابه بریزید، تفت دهید تا پیاز کمی تغییر رنگ داده و سبک شود. سپس سیر رنده شده را اصافه کنید و تفت دهید. به مخلوط پیاز و سیر، به مقدار لازم زردچوبه اضافه کنید.

مرحله سوم:
اسفناج را که جداگانه پخته بودید به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید، تفت دهید. دقت کنید تا حرارت ملایم باشد. سپس پنیر خامه ای را به اسفناج اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس نمک و در صورت تمایل کمی پنیر پیتزا و یا موزارلا بریزید. هم بزنید تا پنیر با مواد خوب مخلوط شود. و بلافاصله تابه را از روی حرارت بردارید. کنار قرار دهید تا کمی خنک شود.

مرحله چهارم:
در ظرفی شیر، روغن یا کره و زعفران دم کرده را مخلوط کنید. خمیر یوفکا را روی سطح صافی پهن کرده و از موادی که حاضر کرده اید روی خمیر بمالید. (مرطوب کردن سطح خمیر باعث می شود تا خمیر یوفکا در حین رول کردن پاره نشود)

مرحله پنجم:
وقتی سطح خمیر را خوب آغشته به مخلوط شیر، روغن و زعفران کردید، حالا با قاشق مقداری از مواد میانی را روی خمیر قرار دهید. می توانید کمی پنیر موزارلا و یا پنیر پیتزا را در این مرحله روی مواد بریزید. حالا گوشه های خمیر را به داخل تا کرده و از همان سمتی که مواد را ریخته اید رول کنید. می توانید برای ایجاد چسبندگی، میان هر رول را از مخلوط شیر برس کنید. در نهایت روی سطح بورک های آماده شده را با مخلوط کره و زعفران دم کرده و یا زرده تخم مرغ رومال کنید. تا در زمان پخت سطح بورک اسفناج طلایی و خوش رنگ شود. می توانید کمی کنجد و یا سیاه دانه را به روی بورک ها بپاشید.

مرحله ششم:
بورک ها را درون ظرف پیرکس و یا سینی فر قرار دهید. (می توانید کف ظرف را چرب کرده و کاغذ روغنی قرار دهید تا خمیر بورک ها به ظرف نچسبد.) حالا ظرف را درون فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید و اجازه دهید برای ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پخته شود. می توانید برای ۲ الی ۵ دقیقه، حالت گریل فر را روشن کنید تا سطح بورک ها طلایی و برشته شود. (فر را حتما از قبل گرم کنید) زمان پخت بستگی به فر و تنظیمات آن دارد. و می تواند تا ۱ ساعت نیز طول بکشد. پس از آماده شدن، بورک اسفناج را به همراه سبزیجات دلخواه سرو کنید. می توانید آن را با انواع سس ها مانند؛ سس مایونز، سس خردل و… طبق سلیقه خود تزئین کرده و نوش جان کنید.

مطالب مرتبط

آبگوشت بزباش

مقاله قبلی

روستای کندوان

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*