اخباراخبار ایراناخبار جهانحوادث

علت سقوط هواپیمای اوکراین چه بود؟

نظرات

صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین که از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف در حرکت بود. پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) در حوالی شهریار دچار نقص فنی شده و سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن که اغلب ایرانی بودند جان باختند.

این هواپیما ۱۷۶ نفر سرنشین داشته که شامل ۷۰ مرد، ۸۱ زن، ۱۵ کودک و یک نوزاد و ۹ خدمه پرواز بودند

علت سانحه هوایی هواپیمای اوکراین

به گفته رئیس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی، این هواپیما پیش از سقوط هیچ‌گونه پیام اضطراری به برج مراقبت ارسال نکرده بوده.

ساعاتی پس از حادثه اعلام شد هر دو جعبهٔ سیاه بوئینگ ساقط شده پیدا شده‌است، اما فقط یکی از جعبه‌ها سالم است و جعبه دوم تکه‌تکه شده‌است. خبرگزاری مهر به نقل از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که ایران جعبهٔ سیاه را به شرکت بوئینگ نمی‌دهد.

خبرگزاری دیلی میل با انتشار تصاویری از بدنهٔ هواپیمای سقوط کرده که روی آن تعدادی حفره دیده می‌شود. این خبرگزاری با اشاره به وقوع این حادثه پس از حملهٔ موشکی ایران به پایگاه الاسد عراق، فرضیهٔ برخورد این هواپیما با شی مانند یک پهپاد نظامی یا راکت جنگی را مطرح کرده‌است. اما قاسم بی‌نیاز، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را رد کرده. به گفته وی علت این حادثه آتش‌سوزی در قسمت موتور هواپیما بوده است. وی با رد هرگونه شایعه درخصوص اصابت موشک به بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی، گفت: در صورتی که این حادثه به دلیل اصابت موشک بود هواپیما در آسمان منفجر می‌شد. اما آتش سوزی در قسمت موتور این هواپیما بوده و تلاش ناموفق خلبان برای کنترل هواپیما منجر به سقوط و فوت تمام سرنشینان آن شد.

سفارت اوکراین در ایران، در ساعات اولیهٔ پس از سانحه، طی بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیما به دلیل خرابی موتور سقوط کرده و در حال حاضر فرضیهٔ حمله تروریستی یا موشکی منتفی است.

تحلیل اولیه سازمان‌های اطلاعاتی غربی این است که این سانحه به دلیل نقص فنی بوده نه اصابت موشک.

شرکت بوئینگ در واکنش به سقوط یکی دیگر از هواپیماهای مسافربری خود خبر داد که در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر از این حادثه است.

اطلاعات کامل در مورد علت اصلی سقوط هواپیمای اوکراین به محض مشخص شدن توسط گروه خبری نیلز منتشر خواهد شد.

علت مسافرت دسته جمعی دانشجویان دانشگاه شریف به اوکراین چه بود؟

مقاله قبلی

جان باختن ۱۰ هموطن کرد در حادثه سقوط هواپیمای اوکراین + اسامی

مقاله بعدی

مطالب مرتبط

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

بیشتر در اخبار