جک j4
جک j4
اتومبیلفناوری

بررسی فنی جک J4 و مقایسه آن با رقبای هم رده

نظرات

با وجود آن که مدتی می شود بازار خودرو شدیدا بهم ریخته و این حوزه، و حوزه های مرتبط با آن، وضعیت خوبی را سپری نمی کنند، هنوز هم می توان گزینه هایی با ارزش خرید را در بازار یافت که جک J4 یکی از بهترین گزینه هاست. این خودرو کوچک اقتصادی، با عملکرد خوبی که از خودش ارایه می دهد، ثابت می کند که هر خودرو چینی را نمی توان تحقیر کرد و بسیاری از این محصولات در بازار وجود دارند که شایسته توجه مشتریان و خریداران می باشند.

جک j4
جک j4

چه مواردی برای خریدار مهم تر است؟

همان طور که همگان می دانند، به واسطه محصولات ساده و از رده خارجی که سالهای سال است جاده های کشورمان را پر کرده اند، و نهایت امکانات مورد استفاده در آن ها به نمد صندوق عقب محدود می شود، تشنه امکانات رفاهی هستند و چینی ها نیز این موارد را به خوبی می دانند، از همین رو عرضه محصولات سرشار از آپشن های رنگارنگ در این سالها از سوی چینی ها به روندی معمول تبدیل شده است. این خواسته توسط شرکت های ایرانی بسیار دیر فهمیده شد و حاصل آن تولید محصولاتی همچون دنا پلاس و نسخه های جدید تر پژو ۲۰۷ و پژو پارس بود که نسبت به نمونه های قبلی، از امکانات بیشتری بهره می بردند.

داخل کابین جک جی 4
داخل کابین جک جی ۴

اما در این سالها مشخص شد برخلاف رویه معمول که تمایل به خرید خودرویی با امکانات زیاد بود، مشتریان ایرانی به دنبال خودرویی با کیفیت نیز هستند. این تمایل ناشی از روند فوق العاده عملکرد خودروسازان داخلی در این سالها بود که محصولات روز به روز بی کیفیت تر تولید می شدند. در این بین، محصولات جک به واسطه عملکرد مطلوب تری که نسبت به محصولات وطنی داشتند، توانستند نظرات موافق را به سمت خود جلب کنند.

جک J4 دقیقا محصولی است که می تواند نیاز های این دسته از خریداران را تا حد زیادی پاسخگو باشد. این خودرو سطح بالایی از امکانات ندارد و همانند دیگر سدان جک، یعنی جک J5، مشتری باید خودش اقدام به نصب برخی تجهیزات رفاهی نماید. اما نکته مثبت آن عملکرد خوب قوای فنی، کیفیت ساخت و مقرون به صرفه بودن آن است. از آن جایی که مهم ترین رقیب جک J4 در حال حاضر تندر نود می باشد، مشتری دیگر با یک ظاهر مکعبی و کسل کننده در بیرون و درون خودرو روبرو نخواهد بود.

قوای فنی هماهنگ، امتیاز مهم جک J4

چند سالی می شود که تب استفاده از خودروهای اتوماتیک در بازار ایران بسیار بالا رفته و محصولات اتوماتیک ارزان قیمت، که معمولا به جعبه دنده های چهار سرعته مجهز هستند اصلی ترین گزینه های خرید ایرانیان را تشکیل می دهند. این خودروها به واسطه قیمت ارزانی که دارند، از تجهیزات زیادی بهره نمی برند و گیربکس های استفاده شده در آنها، معمولا کند و به اصطلاح بازار خنگ عمل می کنند. از سوی دیگر این محصولات به موتورهای قدرتمندی مجهز نیستند و عمده پیشرانه های آن ها را موتور های ۱۵۰۰ سی سی کم توان یا موتورهای حجیم تر قدیمی تشکیل می دهند. ترکیب این پیشرانه کم توان و گیربکس ناتوان، باعث می شود تا در عمل شاهد محصولاتی باشیم که مصرف سوخت بالا، شتاب پایین و راندمانی اندک دارند.

جک j4
جک j4

در این سو، عملکرد قابل قبول قوای فنی جک J4 و هماهنگی موتور و گیربکس، امتیاز مهم این خودرو در مقابله با رقباست. به خصوص یکی از اصلی ترین رقیب های این خودرو که به صورت فروش فوری و با قیمتی پایین تر عرضه می شود، پژو پارس اتوماتیک است که موتور و گیربکس به کار رفته در آن، علاوه بر اینکه متعلق به خود پارس نبوده و برای پژو ۲۰۶ بهینه سازی شده اند، مربوط به دو دهه پیش هستند و عملکرد راحتی ندارند. در سوی مقابل، عملکرد موتور و گیربکس جک J4 تا حدی هماهنگ است که می تواند محصولات رنو، نظیر تندر نود، تندر پلاس و رنو ساندرو را به چالش بکشد.

خداحافظی با صدای دور موتور

علاوه بر مشکلاتی که در بالا ذکر کردیم، یکی دیگر از ایرادات گیربکس های چهار سرعته، اعمال دور موتور بالا به پیشرانه در سرعت های بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است که سهم خود، موجب افزایش دور موتور، افزایش مصرف سوخت و ورود صدای پیشرانه به کابین می شوند. با توجه به آن که سدان های اتوماتیک ارزان قیمت از موتورهای چهار سیلندر خطی استفاده می کنند، این سر و صدا به نسبت بیشتر است.

صندلی عقب j4
صندلی عقب j4

در مورد جک J4 ، این اتفاق کاملا بر عکس است، هنگامی که با سرعت ۱۲۰ در اتوبان در حال حرکت هستید، همانند یک خودروی با موتور حجم بالا، دور موتور در محدوده ۲۵۰۰ قرار دارد که موجب عملکرد کم مصرف و کم صدای موتور می شود. این رقم در مورد رقبای آن همچون پارس اتوماتیک یا رنو ساندرو، به رقم ۳۵۰۰ می رسد که موجب ورود صدای پیشرانه به کابین می شود. در نظر بگیرید که سدان های اقتصادی ارزان قیمت، عایق بندی قدرتمندی ندارند و صدای پیشرانه به راحتی به کابین نفوذ می کند.

جدول مشخصات فنی جک J4 :

قوای فنی و پیشرانه
نوع موتورچهار سیلندر شانزده سوپاپه، تنفس طبیعی
حجم موتور۱۴۹۹ سی سی
حداکثر قدرت۱۱۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۴۶ نیوتون متر
نوع گیربکسCVT  – شش سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب رسمی۱۳.۵ ثانیه ( شتاب اندازه گیری شده در تهران ۱۰.۹ ثانیه)
مصرف سوخت ترکیبی۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
ابعاد و اندازه
طول۴۴۳۵ میلی متر
عرض۱۷۲۵ میلی متر
ارتفاع۱۵۰۵ میلی متر
فاصله بین دو محور۲۵۶۰ میلی متر
وزن۱۱۱۰ کیلوگرم
سایر مشخصات
ترمز هاجلو دیسکی، عقب کاسه ای
کیسه های هواکیسه هوای راننده و سرنشین
سایر امکاناتایموبلایزر/ سنسور دنده عقب/ کامپیوتر سفری/ کروز کنترل / سیستم مشایعت تا درب منزل / ایزوفیکس / تنظیم آینه های برقی با گرمکن

عملکرد گیربکس

همان طور که احتمالا می دانید و در جدول بالا دیده اید، گیربکس جک J4 از نوع CVT است. این نوع گیربکس ها که با اهداف عملکرد اقتصادی توسعه داده شده اند، معمولا رفتار کسل کننده ای دارند و تعمیرات آن ها نیز بسیار پیچیده است. اما بر خلاف تصور اولیه ای از گیربکس CVT در جک J4 ، جعبه دنده عملکرد معمولی دارد و ممکن است گاهی اوقات فراموش کنید که جعبه دنده از نوع CVT است. این جعبه دنده به صورت مصنوعی، شش دنده در اختیار راننده قرار می دهد.

کابین جک j4
کابین جک j4

یکی از ویژگی های جالب گیربکس جک J4 ، معکوس دهی چند مرحله ای آن است. کامپیوتر خودرو با توجه به میزان شیبی که در آن رانندگی می کنید و میزان فشار وارده بر موتور، تعیین می کند چند معکوس لازم است تا موتور شتاب لازم را برای بالا رفتن از شیب پیدا کند. در مقایسه، خودرویی مانند رنو ساندرو، عمل معکوس دهی را بسیار ساده و تنها با دادن یک معکوس انجام می دهد. گیربکس دیگر رقیب یعنی پژو پارس اتوماتیک نیز به واسطه قدیمی بودن، عملکرد ضعیف تری نسبت به رنو ساندرو دارد و معکوس های چندان مطلوبی را اعمال نمی کند که یکی از نقاط ضعف شناخته شده آن است. مشکل معکوس دهی ضعیف، یک ایراد شناخته شده در خودروهایی همانند پژو ۲۰۶ اتوماتیک و پارس اتوماتیک است.

از سوی دیگر زمانی که خودرو در یک سراشیبی قرار می گیرد، به صورت هوشمند گیربکس شروع به سنگین کردن دنده می کند، میزان سنگین شدن دنده به میزان شیب بستگی خواهد داشت که در این مورد فراتر از انتظار در رده قیمتی و فنی خود است.

وقتی J4 اسپرت می شود!

همان گونه که قبلا گفتیم، جک J4 یک سدان اقتصادی است، اما این خودرو می تواند عملکرد اسپرت، در حد خودش داشته باشد. برای این منظور کافیست تا گیربکس را در حالت اسپرت قرار دهید. در این حالت گیربکس دور موتور را در هنگام تعویض دنده ها، تا محدوده ۶۰۰۰ دور بر دقیقه بالا می برد. در حالیکه در حالت D یا درایو دور موتور نهایتا تا ۵۵۰۰ بالا می آید، زمانیکه خودرو در حالت S یا اسپورت قرار دارد تا ۱۰۰۰ دور، دور موتور بالا می رود و خودرو را آماده شتابگیری می کند.

البته استفاده از این حالت به جز زمان هایی که نیاز به قدرت زیاد دارید، توصیه نمی شود، چرا که مصرف سوخت موتور کم حجم آن به شدت افزایش خواهد یافت.

یک چینی با سبکی متفاوت

بر خلاف بسیاری دیگر از خودروهای چینی که با انبوهی از امکانات عرضه می شوند، جک J4 از این نظر ضعیف عمل کرده و با خودرویی لو آپشن روبرو خواهید بود که تفاوت چندانی با محصولات وطنی، نظیر پژو پارس اتوماتیک ندارد.

سواری و مصرف سوخت و شتاب

سواری خودرو نرم است و می توان جک J4 را یک سدان خانوادگی نامید. با این وجود، کمک فنرها ، اندکی سر و صدا تولید می کنند. با وجود آن که مصرف سوخت اسمی خودرو کمی بیشتر از ۶.۵ لیتر اعلام شده، مصرف سوخت خودرو در جاده ها و اتوبان های برون شهری، هفت لیتر به ازای هر صد کیلومتر، و در شهر هشت لیتر به ازای هر صد کیلومتر می باشد. در صورتی که تسلط خوبی بر فنون رانندگی داشته باشید وپدال گاز را به اندازه فشار دهید ، شتاب یازده ثانیه ای نیز با جک J4 قابل دست یابی خواهد بود، لازم به ذکر است شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو توسط سایت اسب بخار ۱۰.۹ ثانیه اندازه گیری شده است که فراتر از انتظار در مقایسه با سایر رقبای این رده همانند بسترن B30 بوده است، می توان جک J4 و تندر پلاس را خودروهایی ایمن دانست که در مقابل دیگر رقیب یعنی پژو پارس اتوماتیک، ایمنی بهتری دارند.

رقبای هم قیمت

هم اکنون در بازار آزاد، می توان نمونه های صفر کیلومتر جک J4 را با قیمتی بین ۱۴۵تا ۱۶۰ میلیون تومان خریداری کرد و اندک نمونه هایی نیز به صورت اقساطی به فروش می رسند. با توجه به سبک قیمتی که این خودرو در آن قرار دارد، علاوه بر رقبایی مانند تندر پلاس اتوماتیک، پژو پارس اتوماتیک، رنو ساندرو اتوماتیک  خودروهای دست دوم چینی نیز به عنوان رقیبی برای جک J4 شناخته می شوند. در ادامه به بررسی هر کدام از این خودروها می پردازیم:

پژو پارس اتوماتیک

خودرویی ترکیبی که با بدنه و پلت فرم پژو ۴۰۵ و موتور و گیربکس پژو ۲۰۶ تولید می شود و محصول مهندسی شده ای نیست. مشکل عدم مهندسی دقیق این خودرو، می تواند مشکلاتی را در استفاده طولانی مدت از آن ایجاد کند. با این حال، وفور قطعات یدکی به دلیل حضور طولانی مدت محصولات پژو در بازار ایران، یکی از مهم ترین مزایای این خودرو در مقابل رقبای چینی اش محسوب می شود. نباید فراموش کرد هیچ تست تصادفی برای این خودرو وجود ندارد. قیمت پایین تر آن نیز می تواند به عاملی برای خرید تبدیل شود. در مقایسه با جک J4 ، پژو پارس اتوماتیک ترمزهای بهتری دارد.

تندر پلاس اتوماتیک

تندر پلاس نمونه فیس لیفت شده و بروز شده رنو تندر نود است که مدت کوتاهی در خط تولید ایران خودرو حضور داشت و پس از خروج رنو از بازار ایران، تولید آن با مشکل مواجه شده است. این محصول نیز به واسطه حضور طولانی مدت تندر نود در بازار، شناخته شده است، اما با توجه به مشکلات در تامین قطعات این خودرو از ترکیه، امکان دارد تامین لوازم یدکی برای آن به دردسری برای مالک تبدیل شود. با وجود فیس لیفت شدن، هم چنان ظاهر خودرو ساده و کسل کننده است و از نظر امکانات، در فقر مطلق به سر می برد.

جک J5 اتوماتیک

برادر بزرگتر جک J5 که از خط تولید خارج شده و نسخه اصلی آن، در چین، هم اکنون به صورت یک سدان الکتریکی عرضه می شود. این خودرو در ایران به واسطه ارایه ویژگی هایی همچون خانوادگی بودن، اتوماتیک بودن، بهره بردن از موتور میتسوبیشی پر قدرت و ظاهر جذاب، به موفقیت های زیادی دست یافت و افت قیمت آن در بازار بسیار اندک است. موفقیت هم اکنون جک J4 را باید مدیون سابقه درخشان جک J5 دانست. با این وجود، عملکرد گیربکس این خودرو چندان راضی کننده نیست و قدرت موتور را تا حد زیادی هدر می داد.

ام وی ام X22

کراس اوور جمع و جور ام وی ام که به فروش نسبتا بالایی در بازار دست پیدا کرده است و اخیرا، مدیران خودرو نمونه های مجهز تر آن را نیز به بازار عرضه کرده است. در درجه اول، مهم ترین رقیب ام وی ام X22 ، رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی محسوب می شوند که در سبکی مشابه قرار دارند و سپس سدان هایی که در این لیست از آنها نام بردیم، یعنی چینی های ۱.۵ لیتری.

بسترن B30

سدان فاو که با همکاری بهمن موتور به بازار عرضه می شود و در روزهای اخیر، اخباری در خصوص ایجاد مشکل برای مونتاژ آن و نارضایتی پیش خرید کنندگان منتشر شده است. این خودرو از نظر امکانات و آپشن ها، در این لیست بهترین در نوع خود است و به خصوص سیستم های ایمنی آن، در دیگر رقبا به چشم نمی خورند. اما قیمت بالاتری دارد و با وجود احتمال قطع تولید آن، مشتری را در مورد تداوم خدمات آن دچار تردید می کند.

نتیجه گیری

در نهایت می توان گفت جک J4 خودرویی فراتر از انتظار نسبت به قیمت خود است، مجموعه فنی مناسب و هماهنگی خوب موتور و گیربکس به همراه فضای داخلی ارگونومیک رضایت متناسبی را به خریدار خواهد داد هر چند ضعف آپشن در این خودرو مشهود است اما برچسب قیمتی این خودرو می تواند این مسئله را توجیه نماید. در کنار همه این مسائل خدمات گسترده کرمان موتور و ادامه دار بودن تولید این خودرو از نکات مثبت و قابل تامل برای خریداران خودرو در این بازه خواهد بود خصوصا در شرایطی که برخی از خودروهای رقیب همانند رنو ساندرو و بسترن B30 از قطع تولید آنان خبر می رسد

مطالب مرتبط

جاهای دیدنی دنیا که باید دید (قسمت دوم)

مقاله قبلی

طرز تهیه و دستور پخت حلوا

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*